Desen și pictură

Argument: Mai important decât pictura în sine este ce se întamplă cu noi când pictăm 

Metode și obiective de învățare

Folosim forme elementare de compoziție pentru a realiza desene și picturi originale, folosim tehnici diferite pentru a da viață ideilor noastre, ne deschidem mintea și sufletul, descoperim artiști celebri și nu numai, facem o incursiune în lumea desenului și a picturii.

Parcurgând principalele curente și stiluri in arta, cursul își propune formarea unei culturi artistice și dezvoltarea gustului estetic al celor mici. Prin metode de predare interactive acest curs va îmbina teoria cu practica, astfel încât la final participanții la curs, să poată identifica stiluri și tehnici de pictură, să deduca contextul istoric în funcție de arhitectură și vestimentație și să conceapă o lucrare conform noțiunilor însușite cu fiecare capitol studiat. De asemenea vor învăța să   «citeasca»  o operă de artă și să-i înțeleagă mesajul ascuns dincolo de imagine. În cadrul fiecărei ședințe se vor studia perioade și stiluri marcante în istoria artei, dar și curente moderne din arta europeană și românească.

În cadrul cursului de pictura și desen copiii vor învăța să deseneze obiecte, natura și oameni cu un plus de noțiuni de bază: contur, formă, textură și culoare aplicată desenului.

Fiecare lecție ajută la dezvoltarea creativității și a expresivității. Copiii vor fi îndrumați de un artist plastic și încurajați în exprimarea proprie a potențialului artistic.

SEDINȚA 1:

  • copiilor li se va face introducerea în lumea desenului, li se va arăta importanța sa de a lungul istoriei artei și explozia creativă a acestuia în ultimele secole (aceste noi informații vor fi încadrate într-un discurs creativ și interactiv, și vor fi reluate pe durata cursului în funcție de temă)
  • sedințele includ dialog și explicații individuale
  • recunoașterea și utilizarea materialelor specifice desenului și picturii
  • exerciții de bază - reprezentarea unor forme simple la alegere
  • prima temă va fi cu un subiect la alegere (ex: să deseneze jucăria/jucăriile preferate sau să reprezinte ca personaj fantastic-super-erou + motivarea alegerii făcute, caracteristicile eroului, modul în care pot fi transpuse prin desen acestea: alegerea culorilor, așezarea în pagină, utilizarea conturului)
  • prima ședința are rol și de “evaluare” a înclinațiilor fiecărui copil.

SEDINȚA 2:

  • introducerea și organizarea elementelor de limbaj artistic plastic, noțiuni de culoare
  • se urmărește recunoașterea formelor și a culorilor

SEDINȚA 3:

  • realizarea unei compoziții cu ajutorul elementelor de limbaj artistic plastic
  • noțiuni de culoare
  • inventarea unei povești pentru jucăria preferată
  • COPII VOR ÎNVĂȚA PRINCIPII COMPOZIȚIONALE, DEPRE CENTRUL DE INTERES ȘI COMPOZIȚIE ÎNCHISĂ ȘI DESCHISĂ

SEDINȚA 4:

  • exersarea unor tehnici de lucru folosind diferite materiale
  • tema: jocuri compoziționale
  • continuarea unei forme întâmplătoare
  • combinații de forme din natură, de ex.: POT REALIZA ȘTAMPILE DIN CARTOFI, JUMĂTĂȚI DE MERE, SUPRAPUNERE GRAFICĂ DE AMPRENTE

SEDINȚA 5:

  • studiu după imagini cu animale, forme din natură, plante
  • animalele preferate, plantele preferate
  • NATURA STATICĂ

SEDINȚA 6:

  • compoziție cu animale și plante din imaginație
  • PERSONAJ FANTASTIC

SEDINȚA 7:

  • Peisaj

SEDINȚA 8:

  • studiu portret
  • cursanții vor exersa desenând portretele colegilor
  • COPII VOR ÎNVĂȚA SĂ HAȘUREZE OBȚINÂND ASTFEL VOLUME

SEDINȚA 9:

  • portret din imaginație (desen portret al unei persoane îndrăgite, autopotret)

SEDINȚA 10:

  • Compoziție cu personaje - structura corpului uman. Se va da ca temă locul preferat (de ex. camera copilului, locul de joacă, loc imaginar, etc. având ca personaj principal micul artist) “UNDE SUNT EU CEL MAI FERICIT’’

SEDINȚA 11:

  • personaje de poveste (film, animație, povești clasice, benzi desenate, etc/.) preferate

SEDINȚA 12:

  • Pictura decorativă

SEDINȚA 13:

  • Pictura abstractă

SEDINȚA 14:

  • Desen animat

SEDINȚA 15:

  • Desen animat sau grafică de carte

La finalul cursului va avea loc o expoziție cu lucrările reprezentative ale copiilor.

Cu toate că structura cursului include pe cuprinsul unui an școlar o bază suficientă de noțiuni plastice reflexele de a realiza lucrări competitive se formează printr-un exercițiu îndelungat.